lørdag den 3. august 2013

Du minder mig om lyden af opløsning


Du minder mig om lyden af opløsning
og tiden efter regn
du er noget jeg har ledt efter
 så jeg gaber
løfter
prøver
 favner
tæerne krøller sig
 drejer ind og ud
flimrende hud
for jeg savnede dig allerede før jeg kendte dig
fandt dig før jeg vidste at jeg ledte
blev ændret før jeg egentlig ville
 du løber i mine årer,
omringer mig som en feberdrøm
 taler et imødekommende sprog
som jeg er fem år for ung til at forstå 
du strammer grebet om min hals
Holder så fast, og forvandler mig til guld i sollyset
Vi suges ind mod centrum af flammen
Hvor tiden er nu og nu er længere
Jeg bliver skør, jeg er en krystalkugle jeg er en million år
du og jeg er nu
vi er tidens børn
og lige børn brænder bedst
 Dine hænder vil om et øjeblik ubevidst finde opadmod mine blodige, søgende læber og udenfor er det nat
Du minder mig om lyden af opløsning
for du er langsom som arsenik
men sikker som døden
og alt jeg ved er at døden er livsfarlig
og livet er dødsygt
Så fortæl mig hvad det er du løber fra
Vi kunne flygte sammen
Miste vores navne og hukommelse og bare gentage: 
Jeg er jeg er jeg er
indrette os efter vores puls
udrette tusindvis af skulpturer af krystal
 smadre dem og bade os i skårene
være til under stjernerne over havet
og lytte til nattens lyde med åbne øjne
grave vores selvkontrol ned ni fod under
kaste os mod jorden og bide i hinandens kød
indtil vi drukner 
Jeg vil slikke dine sår
rense dig, og nyde smagen af din smerte
jeg strejfer dig og hvisker at dit sind er som en diamant
uendelige facetter og skinner mere end noget andet
og jeg vil bære dig om min hals
forevigt
for du er poet og jeg vil befrugtes med dine ord
bære dine sætninger 
og føde dine digte
Du minder mig om lyden af opløsning
for du dukkede op den dag jeg kunne sige
jeg er ikke bange
mere
Du er larmen i mit hovede
du er pladsen i min seng
du er opløsningen af lyden
du er den stilhed der er mellem mine sætninger 
du er alting
 og det er en underdrivelse
Jeg hjemsøges af blanke papirer og de sidste ord du sagde
og ender med at ofre mig selv her
i spotlyset
Du minder mig om lyden af opløsning
fordi jeg gik hen til dig og sagde dette digt
og du forstod det

-Ida Petersen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar